O dopravních předpisech

05.02.2006 11:47

 

Řeknu to hned úvodem. Jako řidička nejsem svatá a kdybych měla dát ruku do ohně, že jsem nikdy nejela v automobilu vyšší rychlostí, že jsem nikdy nestála na místě, kde se stát nemá, tak bych tam ruku nedala. Na druhé straně s klidem nabídnu jakoukoliv svou končetinu na podporu tvrzení, že pod vlivem alkoholu jsem za volant nikdy nesedla.

Asi jen blázen by nesouhlasil se zákonnou úpravou, která by snižovala nemalá rizika džungle na našich silnicích. A zákonodárci by měli udělat maximum, aby ulehčili dopravní polici její práci a ztížili potenciálním vrahům za volantem jejich kaskadérské kousky. V této souvislosti mám pro vás dvě zprávy. Jak již bývá zvykem, jedna zpráva je dobrá,  druhá přinejmenším problematická.

Pojďme nejprve k té dobré zprávě. Parlament schválil tvrdší postihy na řidiče. Každé přitažení udidla je jen dobré. Těch bujných hřebců v nadupaných automobilech je na našich silnicích víc než dost a stejně tak i obstarožních automobilů, které nezřídka působí jako pojízdné muzeum. V rukou přestárlých řidičů,  případně jejich mladých a divokých vnoučat, mohou být nebezpečnou neřízenou střelou. Od prvního července začne platit zákonná úprava, kdy za každý dopravní přestupek bude hrozit určitý počet trestných bodů. Kdo jich nasbírá 12,  přijde na rok o řidičské oprávnění. Potud zpráva, které snad každý rozumný člověk zatleská.

Ale teď k té druhé zprávě. Jakákoliv úprava zpřísňující podmínky vůči nebezpečným řidičům byla nutná. Proto jsme nakonec novelu zákona podpořili. Jenže už při hlasování nám bylo jasné, že Ministerstvo dopravy nepředložilo nejdokonalejší návrh. Dokonce bych řekla,  že má řadu chyb. Jen proto, že každá polemika by oddálila jeho tak potřebnou účinnost, jsem hlasovala pro. Když pominu diskusi o 12 bodech, když pominu diskusi o tom, kolik bodů za jaký přestupek, tak největší problém vidím v možné korupci. Nenamlouvejme si, že korupce je jen v nejvyšších sférách. Tam je jen nejvíc vidět. Sama jsem z malého města , kde se všichni navzájem známe. A z toho mám trochu mrazení v zádech. Evidenci o přestupcích budou mít na starosti radnice pověřených měst. A zákonná úprava nechává na řidiči, aby si sám sledoval počty bodů. Nechci vidět ty tahanice mezi řidičem a radnicí, až bude mít povinnost na rok odevzdat průkaz. Je tam moc velká šedivá zóna, ve které se může lecjaké hlášení ztratit, nezapsat, stejně jako někomu nepohodlnému záměrně či omylem připsat. A to se mi nelíbí!

Říkáte si, že jsem příliš kritická na úroveň úředníků? Vzpomeňte si na již zmíněné bujné hřebce v nadupaných vozech. Když už má někdo automobil za miliony, tak zpravidla musí mít také SPZ s velmi zapamatovatelným číslem. Ještě nikdy jsem podobné číslo neviděla na staré škodovce. Nechce se mi věřit na náhody, že si tu espézetku zrovna vystáli u okénka. Stejně tak mám obavu, že na základě stejného principu bude třeba někomu něco umazáno a  někomu zase připsáno. A pak najednou zazvoní listonoš s obsílkou, že se máme dostavit odevzdat řidičský průkaz…

V dalším volebním obdobím, se na to budeme muset opravdu vážně podívat. První správný krok jsme udělali. Nyní jde jen o to, abychom při chůzi nekulhali.

asistentka Hana Sellnerová-Maxová Regionální kancelář nám. Míru 8 27601 Mělník

Parlament České Republiky, Poslanecká sněmovna Sněmovní 1 118 26 Praha 1
Regionální kancelář: 315628869

Sněmovní kancelář: 257172190

Asistentka: 728253826